Тема уроку: Пам'ять як пізнавальний процесс. Види пам’яті.
Навчальний предмет: психологія
Клас: 11
Автор: Рождественська Ірина Олександрівна, практичний психолог Златопільської гімназії м.Новомиргорода
Джерела методичної інформації:
1. Науково-методичні, методичні посібники
1.1. Уроки майстерності для шкільного психолога/автор-уклад. Л.В.Туріщева. – Х.:Вид.група «Основа», 2012. – 128,[3]с.: табл.. – (Серія «Психологічна служба школи»)
2. Інтернет-ресурси
2.1. http://uk.wikipedia.org/wiki/Пам'ять
2.2. http://pidruchniki.ws/11221213/psihologiya/pamyat
Джерела навчальної інформації:
3. Основний підручник
3.1. -
4. Додаткові підручники, навчальні та електронні посібники
4.1. Електронний підручник:
Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія. Навч. Посібн. – К.: МАУП, 2000р. – 256с.
5. Інтернет-ресурси
5.1. http://zlatoiruna.ucoz.ru/index/individualni_osoblivosti_pam_39_jati/0-83
6. Додаткові навчальні матеріали (друковані, електронні)
Назва
|
Вид
|
Номер додатків
|
Презентація «Пам'ять та її види»
|
електронний
|
Додаток 1
|
Тест «Пам'ять та її види»
|
електронний
|
Додаток 2 (myTestStudent/Файл/Открыть/Пам'ять )
|
Мета уроку
навчальна складова: дати поняття пам'яті, розкрити її суттєві ознаки, розглянути типи та види памяті;
розвивальна складова: розвивати логічне мислення, увагу, довготривалу пам'ять;
виховна складова: виховувати бажання працювати самостійно та здобувати нову інформацію.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: мультимедійна дошка, планшети
Хід уроку
І. Організаційний момент
Позитивне налаштування учнів на роботу
«Малюнкове вітання»
- Зверніть увагу на смайлик на слайді. Це смайл «Радості», тому я бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми (Дод.1, слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Виконавши моє завдання, ви маєте здогадатися тему нашого сьогоднішнього уроку. Запам’ятайте геометричні фігури, зображені на дошці в тому порядку, в якому ви їх зараз бачите(демонстрація слайду 2 протягом 3-5с). А тепер відтворіть фігури в тому порядку, в якому вони були зображені і перевірте результат (слайд 3). А якого кольору була кожна фігура? Перевірте свій результат і запишіть його в зошит (слайд 3). До цього запису ми з вами повернемося дещо пізніше.
- Проаналізуйте свою діяльність під час виконання цього завдання і назвіть психічний процес про який ми сьогодні будемо з вами вести мову.
Діяльність учителя
|
Діяльність учнів
|
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчаль-ної інформа
ції, сторінка
|
Результат
|
Форма звітності
|
Запам’ятати та відтворити запропонована геометричні фігури Дод.1
(слайд 2,3)
|
Визначити рівень довільної та мимовільної пам’яті учнів
|
Фронтальна робота
|
|
Діти визначаються з темою уроку
|
Записують кількість правильно відтворених фігур і кількість правильно відтворених кольорів фігур у зошит
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
- Навряд чи є необхідність доводити універсальність і значення такого, всім відомого феномена, як пам'ять. У нашій пам'яті, немов у живої істоти, свій характер, свої примхи. Вона може роками зберігати які-небудь дрібниці, побачені в дитинстві, але може і підступно підвести: раптом відмовитися згадати, як виглядає людина, з якою ти розмовляв кілька хвилин тому. Пам'ять - це основа, на якій творить мозок. Пам'ять - це ми самі: наша особистість, наше ставлення до людей, наші можливості і наше мислення.
ІV. Вивчення нового матеріалу
А) Вивчення визначення поняття «Пам’ять»
- Пам'ять - це відображення досвіду людини шляхом запам'ятовування, збереження, впізнавання і відтворення.
Пропоную вам за допомогою методів ейдетики вивчити дане визначення.
Діяльність учителя
|
Діяльність учнів
|
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчаль-ної інформа
ції, сторінка
|
Результат
|
Форма звітності
|
Складання визначення поняття «пам’ять» за допомогою малюнків- образів
Дод 1 (слайд 4)
|
Дати визначення поняття «пам’ять»
|
Індивідуальна (кожен учень працює за персональ-ним комп’юте-ром чи планшетом)
|
|
Діти з набору малюнків вибирають той, який асоціюється у них з певним словом визначення. Натискаючи на обраний малюнок, він переміщається у рядок визначення.
|
Учні за бажанням говорять визначення напам’ять.
|
Б) бесіда-пояснення
Як видно з визначення, в пам'яті можна виділити чотири основні процеси. Нерідко пам'ять порівнюють з елементарною технікою, наприклад з магнітофоном. Наші органи приймають інформацію, і мозок виробляє її запис у вигляді біохімічних змін у складі клітини, у вигляді електричних імпульсів і т.д. Це процес запам'ятовування - процес, спрямований на збереження в пам'яті отриманих вражень.
Образи, слова, враження повинні утримуватися, законсервуватися, залишитися: в психології пам'яті цей процес так і називають - збереження. Процес збереження – це процесс активної переробки, систематизації, узагальнення отриманого матеріалу і оволодіння ним.
У магнітофоні ми закладаємо касету, натискаємо на потрібні клавіші, і записана колись музика знову зазвучала. Процеси впізнавання і відтворення – це процеси відновлення раніше сприйнятого. Різниця між ними полягає в тому, що пізнавання відбувається при повторній зустрічі з об'єктом, а відтворення - у відсутності об'єкта.
Вважатимемо ми магнітофон справним, якщо він не буде стирати з стрічки записи, які вже відслужили? У пам'яті теж є такий очисний, а може бути і руйнівний процес – процес забування .
Часто про якість пам'яті судять тільки по процессу відтворення. Бажано, щоб воно було точним і своєчасним. Бажано,щоб інформація видавалася тоді, коли в ній з'явилася потреба. За це відповідальна готовність пам'яті. Чого варті нарікання учня, який запевняє, що після іспиту він все згадав. Дорога ложка до обіду!
До запам'ятовування можна пред'явити такі вимоги: запам'ятовувати можна швидко і повільно, багато і мало, - кращою вважатиметься пам'ять того, хто запам'ятовує швидко і багато. До збереження пред'являються вимоги – зберігати надійно, довго і без втрат.
Так що ж таке «хороша» пам'ять? Це пам'ять , яка може швидко і багато запам'ятовувати, довго і якісно зберігати, точно відтворювати. Що толку довго зберігати, якщо потім неякісно відтворювати?
В) Ознайомлення з видами пам'яті.
Діяльність учителя
|
Діяльність учнів
|
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчаль-ної інформа
ції, сторінка
|
Результат
|
Форма звітності
|
Демонстрація презентації (Дод.1 слайд 5)
|
Ознайомити дітей з видами пам’яті
|
Перегляд презентації за допомогою мультимедійного проектора
|
|
Учні ознайомлюються з видами пам’яті
|
|
Вивчити типи прижиттєвої памяті (Дод 1, слайд 6-17)
|
Опрацювати матеріал теми
|
Учні,натискаючи на певний вид пам’яті мають змогу познайомитися з його характеристиками, повернутися до схеми можна, натиснувши кнопку у верхньому правому кутку «схема»
|
|
Засвоєння нового матеріалу
|
Опорний конспект
|
V. Закріплення вивченого матеріалу
Отже, ви ознайомилися з видами пам’яті. А зараз повернемося до завдання, яке ви виконували на початку уроку.
- Які типи пам’яті ми з вами перевірили? (Довільна пам'ять – коли потрібно було запам’ятати і відтворити фігури, мимовільна пам'ять – відтворити кольори фігур, так як цього завдання не було поставлено)
Діяльність учителя
|
Діяльність учнів
|
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчаль-ної інформа
ції, сторінка
|
Результат
|
Форма звітності
|
Порівняти класифікацію типів пам’яті, вивчену на уроці та класифікацію, подану в електронному підручнику
|
Закріпити вивчений матеріал
|
Індивідуальна (кожен учень працює за персональ-ним комп’юте-ром чи планшетом). Надавати індивідуальні допомогу учням за потребою
|
4.1,ст. 187
|
Діти глибше засвоюють типи пам’яті
|
Опорна схема видів пам’яті.
|
VІ. Підсумок уроку
Діяльність учителя
|
Діяльність учнів
|
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчаль-ної інформа
ції, сторінка
|
Результат
|
Форма звітності
|
Відповіді на запитання тесту (Дод.2)
|
Перевірити рівень засвоєння матеріалу уроку
|
Робота за ПК
|
|
Програма тесту видає оцінку за відповіді на питання
|
Учні оголошують результати тестування
|
Домашнє завдання
|
Сформувати післядовільну увагу учнів
|
Бесіда вчителя: Спрогнозуйте, які види пам'яті є провідними для вас. Підтвердіть прикладами своє припущення
- Для яких професій необхідно розвиток образної пам'яті? І чому у дітей образна пам'ять розвинена більше,ніж у дорослих ?
|
5.1
|
В дітей виникає бажання дослідити власну пам'ять та переглянути додаткову літературу з даної теми
|
Створити базу даних методик для дослідження різних типів памяті, опрацювати матеріал за інтернет-адресою http://zlatoiruna.ucoz.ru/index/individualni_osoblivosti_pam_39_jati/0-83
|
|